Första posten i min blogg och den få handla om TradeDoubler. Idag kunde vi läsa, ja egentligen även igår kunde vi läsa att Gravity4 är intresserade av att köpa Tradedoubler. Vad som hänt ang. budgiving kan ni läsa mer om här på Dagens Media
Frågan är om det är bra eller dåligt för affiliates, om företaget skulle bli uppköpt.
Det är en ganska klurig fråga, jag har jobbat med en del olika affiliate nätverk. Både svenska och utländska nätverk. På ett sätt är Tradedoubler ett fantastiskt varumärke. I deras annonskatalog hittar du firmor som mindre nätverk bara skulle drömma om att ha. Två exempel på jätte annonsörer med jätte budget är de tyska flygbolagen AirBerlin, eller Lufthansa. Dessa tyska jättar ger alltså oss affiliates möjligheten att driva trafik till deras sajter och sälja flygbiljetter. Ganska attraktivt trots att man måste kränga många biljetter för att tjäna något.
Problemet börjar när man läser restriktionerna. Sökords policyn är ofta stängd eller i bästa fall begränsad. Detta innebär att har du ingen fet rese sajt med massvis av targeted traffic så kommer det att bli ganska svårt att tjäna några pengar. Naturligtvis finns det affiliates som inte sitter på en fet resesajt och som verkligen lyckas att gå plus, genom arbitrage men personligen tror jag att svenska marknaden är alledeles för liten.
Vad jag saknar på Tradedoubler, som många andra affiliate nätverk har är flera spel annonsörer. Fler CPI modeller för tex mmo spel. Mer lead generation, email submits… Med andra ord annonsörer som vilken seriös affiliate som helst kan plocka upp och driva trafik till. Jag tycker det är dags att Tradedoubler ser över sin annonskatalog, eller åtminstone provar nya erbjudanden. Affiliate marketing är en dynamisk industri. Det går inte fortsätta i samma bana som gjort i alla år, dvs mestadels ecommerce. Vill man tjäna pengar så måste man ligga snäppet före.
Aktien har inte gått så jättebra de senaste åren, och trots förändringar i ledningen har väldigt lite hänt. I första kvartals rapporten gick Tradedoubler än en gång med förlust något vi har vant oss vid på senare år.
Om det nu finns en köpare av Tradedoubler, då ser jag det som positivt och hoppas verkligen Tradedoubler lever vidare och satsar på nya strategier och metoder, och verkligen kommer in i matchen igen, som en ledande aktör inom performance marketing.
Be the first to comment on "Bud på Tradedoubler"