Volkswagen vill ha tillbaka förtroendet

volkswagen

Efter att jobbat en hel del år med marknadsföring på nätet, så blir man alltid fascinerad när något nytt dyker upp på nätet. Det är inte lätt att vara innovativ i denna bransch dessa dagar, då vissa webbläsare väljer att blockera flash och antalet mobila användare som installerar sk. adblockers på sina mobila enheter ökar. Det är en betydligt mer utmanande tid som ligger framför oss,  mycket pengar står på spel, och det är därför det är extra spännande när man ser nya koncept  i den digitala världen.

Något man sällan stöter på när man surfar på nätet och exponeras för en massa reklam, är att någon eller ett företag ber om ursäkt. Nätet är fullt av scams och jag har aldrig sett en tydlig banner eller pop up där ett företag antingen ber om ursäkt.

Därför tyckte jag att det vare extra kul när jag öppnade expressen.se och möttes av en hel sida, en ganska modest helsida där tyska Volkswagen, ganska straight forward,  vill visa att de tar ansvar för vad det gjort, de kommer att göra allt för att åtgärda problemen med bilarna, och hoppas att vi svenskar kommer att ha ett fortsatt förtroende för Volkwagen. Trots att det inte står i texten, så får man också känslan av att de ber om ursäkt. Ganska proffsigt av deras copywriter.

Det är också ganska så intressant att deras PR-byrå/online marketing chef lyckats få en budget att bränna på en av Sveriges största tidningar, med endast detta budskap. Som ni kan se så är det ingen rörlig, flashig annons med deras senaste bilmodell utan en helt vit helsida. Kostnaden för en sådan annons ligger på 895kr CPM, med andra ord man betalar 895kr för tusen visningar. Expressen har säkert en minimum buy för denna form av annons och det är inte första gången Volkswagen annonserar på Expressen.se så de lär säkert ha fått en rabatt också. Jag antar att Expressen.se inte är den enda tidning i Sverige som kommer att köra denna annons.

Men vad jag vill visa är att det rör sig inte om en liten budget, och frågan kvarstår om detta verkligen hjälper, är detta rätt väg att gå mot svenska konsumenter som är extremt miljömedvetna?

Lägg märke till att företagets namn är ej utskrivet i meddelandet, utan endast loggan till Volkswagen bilar. Varför de valt att göra så kan vara intressant att spekulera i.

Be the first to comment on "Volkswagen vill ha tillbaka förtroendet"

Leave a comment

Your email address will not be published.

*